Sunday 23 April 2017

Kesan-Kesan PEPERANGAN Kepada Sesebuah Negara

Peperangan memberikan kesan kepada sesebuah negara dan rakyatnya. Bincangkan.


[Feb 2020 Update] Note: Bhoshaga (SPM 2016 10A+) is offering BM tuitions for SPM 2020 students who are in Form 4 / Form 5 only. Click here to learn more and to sign up. Only 6 spots left. Ends March 2020.


Peperangan menyebabkan nyawa melayang

"Pemandangan orang berlumuran darah, dentuman bom serta das tembakan merupakan fenomena yang tidak asing lagi dalam kehidupan mereka"

     Fenomena peperangan bukan sesuatu yang baru malah peperangan telah diadakan sejak dahulu lagi. Peperangan lazimnya berlaku antara negara untuk mengekalkan kedaulatan negara tersebut dan mengelakkan dijajah oleh negara superior. Walakin, peperangan memberi seribu satu keburukan, sederap dengan peribahasa, gajah sama gajah berjuang, pelanduk mati di tengah. Justeru, peperangan hendaklah dielakkan dengan mencari jalan keluar yang lebih lembut seperti rundingan secara alternatif. Misalnya, penubuhan Persatuan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), merupakan gagasan harmoni untuk menyelesaikan pertikaian. Namun demikian, apakah kesan-kesan peperangan terhadap sebuah negara dan rakyatnya? Tepuk dada, tanya selera!




     Sebagai mukadimah perbincangan, peperangan mengakibatkan kehilangan nyawa. Ramai penjurit-penjurit negara seperti askar dan sebagainya terkorban demi mempertahankan maruah negara. Rakyat yang turut berjuang bermati-matian sehingga ke titisan darah terakhir, turut hilang nyawa mereka kepada tanah air tercinta. Selain itu, kekangan kekurangan ubat-ubatan serta perkhidmatan perubatan merumitkan keadaan. Penggunaan senjata serta bom dapat mencederakan rakyat, dan jika tiada ubat untuk merawatinya, nescaya kadar kematian rakyat akan meningkat. Sementara itu, krisis sedemikian menyebabkan penyakit seperti taun mudah merebak. Hari ini menyebabkan kehidupan rakyat ibarat sudah jatuh ditimpa tangga. Tegasnya, peperangan menyebabkan rakyat menderita apabila kesihatan mereka terjejas.



     Sebagai lontaran idea kedua, peperangan menyebabkan keruntuhan organisasi sosial. Harta benda serta pengangkutan awam musnah, jalan raya tidak selamat dan sebagainya menghancurkan peranan kuasa pusat. Tanggungjawab kerajaan sebagai penawar mujarab tidak dapat dilaksanakan dengan sempurna, lantas pembangunan negara terbantut. Ekonomi negara juga menurun kerana para pelabur akan berasa tidak selamat melabur di negara kita serta bilangan pelancong akan menurun. Pengisytiharaan darurat oleh sesebuah negara pula akan menggelapkan masa depan negara tersebut kerana kerajaan terpaksa membelanjakan beribu-ribu ringgit untuk membaik pulih keadaan. Infrastruktur seperti jaringan pengangkutan dan perhubungan, kemudahan pendidikan, dasar governan dan sebagainya perlu dibina semula ekoran pengeboman oleh musuh. Intihanya, peperangan melemahkan sesebuah negara dan kemajuan negara akan lenyap lalu negara tersebut menjadi mundur. 


     Meninjau dari dimensi yang berlainan, rakyat sebuah negara yang aktif dengan peperangan berdepan dengan pelbagai trauma. Misalnya, pemandangan orang berlumuran darah, dentuman bom serta das tembakan merupakan fenomena yang tidak asing lagi dalam kehidupan mereka. Keselamatan iaitu sebuah hak individu tidak lagi wujud malah sebaliknya diganti dengan huru-hara di negara. Rakyat sukar mencari nafkah, lantaran takut dibunuh apabila keluar. Apatah daya seseorang ketua keluarga menyara anak-anaknya? Kehidupan seharian mereka nescaya seperti kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Hal ini menyebabkan fikirkan mereka melayang, kecelaruan emosi dan sebagainya mudah berlaku. Rakyat juga sentiasa menjadi buruan pengganas akan berasa tertekan dan mengambil jalan drastik iaitu membunuh diri. Ringkasnya, peperangan merupakan satu trauma yang terngiang-ngiang di minda rakyat.

     Jika ditelusuri secara mendalam, peperangan memberi impak yang signifikan terhadap alam sekitar. Hutan simpan, kekayaan biodiversiti dan sebagainya musnah dalam sekelip mata apabila dibom. Pengganas sudah tentu meletupkan bangunan seperti tragedi 11 September 2001, iaitu pengganas merampas beberapa pesawat lalu menghentam Pusat Perdagangan Sedunia di Amerika Syarikat. Hal ini bukan sahaja menyebabkan kehilangan nyawa, malah jerebu dan kemusnahan alam sekitar berleluasa. Pengguguran bom atom di Hiroshima dan Nagasaki oleh pihak British pula mengancam flora dan fauna di situ. Kesannya, perubahan landskap, tanah menjadi gondol dan sisa radioaktif  mengancam kehidupan. Tidak kurang juga hidupan akuatik yang berdepan dengan sisa toksik. Kita harus sedar dengan kata-kata Mahatma Gandhi iaitu “alam ini bukan diwarisi dari nenek moyang kita, tetapi dipinjam dari generasi seterusnya”.

     Akhirulkalam, bulan yang terang, bayang kian jelas dan sudah terang lagi bersuluh bahawa peperangan memberi seribu satu kebobrokkan kepada negara dan rakyatnya. Justeru, semua pihak harus bersatu tenaga, berganding bahu dan gancang menggarap formula bagi mengelakkan krisis peperangan daripada berlaku. Kita sebagai manusia alaf 21 harus menggunakan otak kita untuk menyelesaikan masalah dan bukan secara kekerasan untuk mengelakkan peperangan. Bertitik tolak daripada itu, usaha secara bersama amat penting bagi melunaskan visi kudsi ini, bak kata serangkap pantun;


Pergi ke pasar membeli kerang,
Kerang dibeli  di kedai Andah;
Bersama kita mengelakkan perang,
Bersatu teguh bercerai roboh.

4 comments:

  1. mind if i copy? i really would like to though as my reference

    ReplyDelete
    Replies
    1. I'm sorry, the content is copyright due to all the hard work and effort put in to this. Please contact me via email, mitrran112233@gmail.com to purchase the document. Thanks :)

      Delete
  2. Pmbetulann.. pngebomann d hiroshima dn nagasaki d lakukann olehh amerika syarikat bknn british...

    ReplyDelete
  3. I am don't get the clear tip....

    ReplyDelete

Adakah kualiti karanganpanas mantap? Perlukan contoh karangan? Nyatakan di sini!