Saturday 13 May 2017

Cara-Cara Mengurangkan MASALAH STRES

Huraikan pendapat anda tentang cara-cara untuk mengurangkan masalah stres dalam kalangan rakyat Malaysia.

[Feb 2020 Update] Note: Bhoshaga (SPM 2016 10A+) is offering BM tuitions for SPM 2020 students who are in Form 4 / Form 5 only. Click here to learn more and to sign up. Only 6 spots left. Ends March 2020.
Tekanan atau stres yang tinggi boleh menjejaskan kesihatan seseorang 

"Suasana yang sejuk dan senyap mengajar kita melepaskan tekanan dengan melelapkan mata di bawah sebatang pokok redup."

     Stres merupakan masalah yang sedang dihadapi oleh masyarakat Malaysia. Polemik ini merujuk kepada tekanan yang tinggi sehingga menaikkan tekanan darah dan membawa kepada ketidakstabilan emosi. Lantaran menerjah arus modenisasi, pelbagai sektor di Malaysia telah berkembang bagai cendawan tumbuh selepas hujan. Sektor-sektor tersebut memerlukan perkhidmatan rakyat untuk melonjakkan prestasi mereka. Dunia yang semakin materialistik pula memaksa rakyat bekerja keras bagai lebah menghimpun madu demi menyara keluarga mereka dan membeli peralatan yang diingini. Harga barang yang tinggi serta kos hidup yang melambung menyebabkan masyarakat pelbagai cara kontemporari untuk bersaing dengan industri lain. Hakikatnya, rakyat Malaysia mendepani kepincangan ini sehingga menjejaskan organisasi sosial negara. Persoalan yang sering berlegar-legar di benak fikiran kita ialah apakah cara atau minhaj untuk mengurangkan masalah stres dalam kalangan rakyat Malaysia?


     Pada asasnya, rakyat Malaysia hendaklah meluangkan masa mereka untuk bersukan. Sukan amat sesuai untuk semua lapisan masyarakat dan membantu mengurangkan tekanan. Misalnya, permainan bola sepak, badminton, tenis dan sebagainya bukan sahaja memberi suasana yang berbeza, bahkan juga membantu menyihatkan badan. Hal ini dikatakan demikian kerana melalui sukan, seseorang mengeluarkan peluh dan hormon endorfin yang mencerdaskan otak, persis badan cergas, otak cerdas. Aktiviti ini boleh dimain di padang, taman permainan atau gelanggang yang berhampiran dengan rumah masyarakat. Dengan bermain bersama rakan-rakan kita, fokus kita akan beralih daripada beban kerja kepada suasana permainan. Kita tidak akan memikirkan kerja seharian dan proses ini boleh merehatkan otak kita. Tegasnya, orang ramai perlu bersukan untuk memperoleh kebaikan serampang dua mata, iaitu mengatasi masalah stres disamping menyihatkan diri, persis sambil menyelam minum air. 

     Selain itu, rakyat negara kita perlu beriadah dan berekreasi. Aktiviti bermandi-manda di air terjun, makan angin dan sebagainya membebaskan kita daripada cengkaman realiti. Aktiviti sedemikian boleh diadakan bersama keluarga mahupun rakan sepejabat secara berkala. Contohnya, pada cuti sekolah, hari keluarga dan pelepasan umum. Persekitaran yang berteraskan flora dan fauna serta penuh dengan udara nyaman mampu menyegarkan diri kita. Bunyi air mengalir serta dendangan lagu alam semulajadi dapat menenangkan jiwa kita yang dahulu dikongkong oleh hiruk-pikuk bandar. Suasana yang sejuk dan senyap mengajar kita melepaskan tekanan dengan melelapkan mata di bawah sebatang pokok redup. Hakikatnya, tekanan kita dapat dilepaskan dan diganti pula dengan jiwa yang tenang. Justeru, tidak dinafikan aktiviti beriadah dan berekreasi melepaskan stres kita di samping memberi persekitaran berbeza, bak kata peribahasa, jauh perjalanan, luas pemandangan. 

     Rentetan itu, individu yang menghadapi masalah stres yang serius harus berjumpa dengan doktor. Hal ini demikian kerana doktor lebih berpengalaman dan tahu cara mengubatinya, persis kata mutiara, jauhari juga yang mengenal manikam. Apabila kita mengalami sakit kepala atau migrain, doktor dapat memberi khidmat kesihatan dan menasihati kita untuk menangani tekanan. Imbasan CT dapat menunjukkan kondisi otak manakala kepakaran doktor menganalisis dan mendiagnos diri kita untuk mengelakkan masalah ini bertambah ruwet, persis sebelum kudis menjadi tokak. Seterusnya, pemberian ubat-ubatan menenangkan jiwa boleh merawat gejala ini. Kita juga dapat bertanya dan menjelaskan kekeliruan kita. Intihanya, perkhidmatan doktor wajar diperoleh untuk menangani masalah stres kerana doktor memahami anatomi badan kita. 

     Sebagai penggulung segala yang dibincangkan, masalah stres merupakan satu kekangan serius dan harus ditangani sebelum nasi menjadi bubur. Sekiranya tidak, nescaya masyarakat tidak dihembusi bayu keharmonian lantaran terikat dengan kehidupan rancak di bandar. Justeru, semua pihak harus bekerjasama bagai aur dengan tebing dalam mencari jalan penyelesaian serta tidak memandang enteng terhadap polemik ini persis rumput di tepi jalan. Sesungguhnya, Beng Tju, seorang pemikir unggul pernah menukilkan kata-kata, “rakyat ialah akar bangsa, jika akarnya sihat, pokoknya sihat juga”. Tuntasnya, masalah stres perlu dibendung untuk menjamin masa depan masyarakat yang sejahtera, damai dan permai.


11 comments:

  1. tak ada ke karangan berbentuk gurindam

    ReplyDelete
  2. sangat baik kuality!!!!!!!!

    ReplyDelete
  3. Just wish to say your article is as astounding.
    The clearness for your put up is just spectacular and i could think you're an expert on this subject.
    Well together with your permission let me to
    take hold of your feed to keep updated with forthcoming post.
    Thank you a million and please continue the enjoyable work.

    ReplyDelete
  4. 很棒的一篇作文
    非常支持您
    請繼續努力 加油
    期待您下一篇作文

    ReplyDelete
  5. syabas...karangan yang berkualiti.

    ReplyDelete
  6. excellent essay!

    ReplyDelete

Adakah kualiti karanganpanas mantap? Perlukan contoh karangan? Nyatakan di sini!