Saturday 13 May 2017

Usaha-Usaha Mengatasi PENCEMARAN ALAM


Bincangkan usaha-usaha mengatasi pencemaran alam.


[Feb 2020 Update] Note: Bhoshaga (SPM 2016 10A+) is offering BM tuitions for SPM 2020 students who are in Form 4 / Form 5 only. Click here to learn more and to sign up. Only 6 spots left. Ends March 2020.

Pencemaran alam kerap mengetuk pintu masyarakat

"Berbekalkan ketaasuban mengadakan kempen, sudah tentu rakyat dapat mempelajari serta mendapat kesedaran akan pencemaran alam."

     Marcapada, secara sedar atau tidak, lantaran terlalu dihidangkan dengan ledakan sains dan teknologi, watan mendepani kepincangan yang lazimnya lebih cenderung iaitu pencemaran alam. Dalam milenium ini, tatkala nusa tercinta kita rancak menari mengikut rentak arus modenisasi, kemelut pencemaran alam bukan sahaja makin barah, bahkan juga menjadi duri dalam daging masyarakat. Saban hari kita melihat polemik ini terpampang pada dada akhbar serta menghiasi lembaran media massa. Jika ditanya, siapa dalangnya atau manakah akar umbinya, masing-masing menuding jari sesama sendiri, bak kata peribahasa, sudah merah, kunyit salahkan kapur, kapur salahkan kunyit. Justeru, satu soalan ingin saya lontarkan, apakah anjakan paradigma yang perlu digarap yang dicanang bagi membendung kekangan ini?

     Pada asasnya, kerajaan merupakan penawar mujarab dalam menangani polemik yang semakin ruwet ini. Kerajaan perlulah menguatkuasakan undang-undang sebagai senjata yang dominan. Biarlah orang ramai yang membuat kesalahan disaman kerana sudah terhantuk baru terngadah. Pengusaha-pengusaha kilang yang tidak bertanggungjawab hanya membiarkan sahaja kilang-kilang mereka melepaskan asap berbahaya ke atmosfera, semata-mata untuk mengawal untungan, persis kata mutiara, seperti memasang lukah di pergentingan. Kilang-kilang seperti ini harus disita untuk mengelakkan masalah ini berterusan. Hakikatnya, masalah jerebu sedikit sebanyak dapat dikurangkan. 

     Ekoran dari itu, peranan ibu bapa tidak kurang pentingnya. Ibu bapa merupakan insan yang terdekat dengan anak-anak dan hasil usaha merekalah yang dapat memberikan impak yang besar. Ibu bapa hendaklah bersikap tegas untuk memastikan cahaya mata mereka tidak mencemarkan alam, bukan seperti sesetengah ibu bapa yang memberi lembayung kasih sayang yang melimpah ruah, persis bagai menatang minyak yang penuh, sehingga terlalu memanjakan anak-anak. Ibu bapa juga hendaklah mempraktikan gaya hidup sihat yang mengurangkan pencemaran seperti mengamalkan program kitar semula, tidak membuang sampah merata-rata dan sebagainya. Selain itu, ibu bapa boleh mengasingkan sampah sarap dan membuangnya menggunakan warna plastik yang berbeza mengikut piawaian kitar semula. Natijahnya, nescaya anak-anak akan meniru perbuatan ini, persis kata mutiara, bapa borek anak rintik. 

     Rentetan itu, alma mater juga memainkan peranan yang mustahak, yakni mendidik peri pentingnya alam sekitar serta menerapkan nilai-nilai murni dalam sanubari anak-anak. Bukankah ini serampang dua mata? Pada usia yang muda, iaitu sejak alam windu lagi, anak-anak perlulah disemai dengan nilai-nilai murni sebelum kudis menjadi tokak. Melalui cara ini, generasi muda yang utopia dapat dibina, misalnya generasi yang menjulang tinggi kebersihan alam. Penerapan nilai murni melalui Pendidikan Moral bukan sahaja dapat melahirkan golongan yang mengambil berat tentang alam sekitar, bahkan juga dapat memahatkan semangat cinta akan alam sekitar. Pelbagai program boleh diadakan untuk merealisasikan usaha ini, secara tamsilan termasuk pertandingan kelas terbersih, sayembara puisi, aktiviti gotong-royong dan sebagainya. Izharlah bahawa sekolah merupakan wadah yang paling berkesan dan dapat meningkatkan kembali tahap semangat cinta akan alam sekitar yang telah lama merudum. 

     Sementelah hari itu, kempen-kempen kesedaran wajar diadakan secara giat dan lebih efektif. Kempen-kempen yang dapat memberi seribu satu kemaslahatan ini perlu mendapat sambutan hangat dari rakyat seluruh negara. Penganjuran kempen-kempen ini haruslah diuar-uarkan dalam media massa bercetak mahupun elektronik. Berbekalkan ketaasuban mengadakan kempen, sudah tentu rakyat dapat mempelajari serta mendapat kesedaran akan pencemaran alam. Kesedaran seperti ini akan mengubah perspektif rakyat dan mereka akan mula menanam semangat cinta akan alam. Pihak kerajaan haruslah bersendel bahu dengan badan bukan kerajaan untuk menggerakkan kempen-kempen ini.

     Secara holistiknya, kita haruslah mengorak langkah untuk membendung pencemaran sejak anak-anak merah tapak kaki lagi. Kita tidak boleh menggambangkan masalah pencemaran, sebaliknya gancang mengambil langkah yang ampuh dan bersepadu. Semua pihak perlu berusaha bagai air mencari jenisnya dan bukan sekadar melepaskan batuk di tangga, kerana kalau tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya. Usaha harus diambil, kerana perjalanan beribu batu ini hanya bermula dengan langkah yang pertama.

4 comments:

Adakah kualiti karanganpanas mantap? Perlukan contoh karangan? Nyatakan di sini!