Monday 10 June 2019

Premium: Langkah-Langkah Menerapkan Semangat Patriotik

Premium: Semangat patriotik yang semakin luntur dalam kalangan remaja kini berpunca daripada kurangnya penekanan oleh ibu bapa. Huraikan langkah-langkah yang boleh dilakukan oleh ibu bapa untuk menerapkan semangat patriotik dalam jiwa anak-anak.

[Feb 2020 Update] Note: Bhoshaga (SPM 2016 10A+) is offering BM tuitions for SPM 2020 students who are in Form 4 / Form 5 only. Click here to learn more and to sign up. Only 6 spots left. Ends March 2020.
Ibu bapa merupakan tonggak kepada perkembangan anak-anak


‘Tak tumbuh, tak melata, tak sungguh orang tak kata’. Mengikut pepatah Melayu tersebut, isu tentang kelunturan semangat patriotik dalam kalangan remaja semakin hangat diperkatakan oleh masyarakat segenap empat penjuru di dunia ini. Peristiwa remaja menjatuhkan imej negara, dan memburukkan nama negara semakin menghiasi lembaran media sosial. Namun, kita harus menerima lumrah kehidupan bahawa keruh di muara pasti bermula di hulunya. Khazanah kata warisan bangsa ini membawa takrif setiap permasalahan yang berlaku pasti mempunyai punca-puncanya kerana kalau tiada angin masakan pokok bergoyang. Kalau ditanya siapakah dalangnya, atau dari manakah akar umbinya masing-masing menuding jadi sesama sendiri, mujurlah sudah merah, kunyit salahkah kapur, kapur salahkan kunyit. Justeru, tanpa menyalahkan sesiapa kita perlu memikirkan secara mendalam untuk mencari formula terbaik bagi mengatasi kekangan ini. Mujurlah, ibu bapa merupakan tonggak kepada perkembangan anak-anak, terutamanya remaja. Sayang seribu kali sayang, kebanyakkan ibu bapa pada era pasca perindustrian ini sibuk bekerja bagai lebah menghimpun madu sehingga cahaya mata mereka terabai persis anak kera di hutan disusui anak sendiri mati kelaparan dan seterusnya, mengakibatkan kelunturan semangat patriotik dalam kalangan belia. Ibubapa yang mementingkan duniawi dan mengejar fatamorgana bersikap materialistik bagai belit diketil ekor tidak menghiraukan perkembangan anak-anak. Ibu bapa selaku uswah hasanah dalam proses mengasuh remaja harus memikul obligasi mereka. Persoalan yang sering berlegar-legar di benak fikiran kita ialah apakah perencah yang lebih afdal yang dapat digunakan bagi mengekang gejala ini. 

Sebagai mukadimah perbincangan...

Baca keseluruhan karangan A++ ini dengan KARANGAN PANAS PREMIUM sekarang!

No comments:

Post a Comment

Adakah kualiti karanganpanas mantap? Perlukan contoh karangan? Nyatakan di sini!